Železniční síť je jako živý organismus. Čím rychleji ji osekáváme, tím rychleji umírá.

Stručná historie trati

13.03.2010 16:21

Železnice, v našich zemích budovaná od poloviny 19. stoletíčasto výrazně přispěla k rozvoji obcí a měst. Do odlehlých a zaostalých míst přivedla pracovní příležitosti, umožnila další pokrok a lepší spojení s okolním světem.
Trať z Čejče do Ždánic byla svépomocnou místní drahou, jejíž výstavbu podpořila moravská země převzetím kmenových akcii v výši 500 000 K a zemskou půjčkou l 300 000 K. Vycházela ze stanice Čejč místní dráhy Zaječí - Hodonín a nacházely se na ní tyto stanice a zastávky: Terezín u Čejče (z., původně Terezov na Mora­vě), Krumvíř (st., později z.), Klobouky u Brna (st., původně Klo­bouky na Moravě), Bohumilice na Moravě (z., zrušena v 70. le­tech), Dambořice (z.), Uhřice u Kyjova (st., původně Uhřice-Násedlovice), Želetice (z.), Dražůvky (z.), Věteřov (z. od 40. let, zrušena v 70.1etech), Ždánice (st.).
Provoz na trati od počátku zajišťovaly státní dráhy, k jejímu zestátnění došlo v roce 1930. Osobní dopravu v počátečním ob­dobí představovaly tři páry smíšených vlaků denně. Ve 30. letech byla na koncovém úseku Klobouky - Ždánice osobní doprava na několik let zastavena a nahrazena autobusovými spoji, vlakový provoz byl zachován pouze v relaci Čejč - Klobouky (4-5 párů osobních vlaků). Po obnovení provozu na celé trati ve 40. letech počet osobních spojů postupně stoupal, dlouhodobý vrchol představovalo 8-10 párů osobních vlaků denně.
Trať měla namále už v roce 1970, kdy byla silně poškozena pří­valovými dešti a uvažovalo se o jejím zrušení. Její osud se však začal naplňovat až o čtvrtstoletí později. Počet přepravených ces­tujících na trati vykazoval trvalý pokles. Při konkurenci auto­busové i individuální automobilové dopravy doplácela na své nevhodné trasování z hlediska přepravních potřeb a proudů obyvatel regionu. Ty směřují ke Kyjovu, respektive ke krajské metro­poli Brnu a již při letmém pohledu na mapu je jasné, že trať v tomto ohledu nemohla představovat konkurenceschopnou alternativu. Například silniční vzdálenost Ždánic a Kyjova je asi 15 km, po železnici to však bylo téměř 50 km se dvěma přestupy.
Osobní doprava na trati byla zastavena 22. 5. 1998, náhradní autobusová doprava nebyla zavedena. Nákladní doprava zůstala zachována na úseku Čejč - Uhřice u Kyjova a je provozována dodnes (kotlové vozy s ropou). Koncový úsek Uhřice - Ždánice (8,8 km) zůstal až na občasné nostalgické jízdy historickými soupravami zcela bez provozu a v roce 2006 byl oficiálně zrušen. Jeho fyzická likvidace je tak pouze otázkou času.

JELEN, Miroslav: Zrušené železniční tratě. Praha, Dokořán 2009.  www.dokoran.cz

Zpět
TOPlist