Železniční síť je jako živý organismus. Čím rychleji ji osekáváme, tím rychleji umírá.

Technický stav

02.02.2012 20:10

Regionální dráha Čejč - Uhřice u Kyjova (Ždánice) odbočuje v km 1,280 z regionální dráhy Hodonín - Zaječí a končí v km 16,750 zábranou. Úsek Uhřice u Kyjova - Ždánice byl v roce 2006 zrušen pro nezájem obcí. Stavba dráhy ve tvaru ležatého písmena "V" začala v roce 1906 a slavnostně byla otevřena nejprve v roce 1908 pro nákladní dopravu. Osobní doprava byla až druhořadá, byla zahájena v únoru roku 1909.

Během 2. světové války byl provoz několikrát přerušen z ekonomických důvodů. Po válce byl plně obnoven. V roce 1970 postihl úsek Uhřice - Ždánice od zastávky Věteřov po stanici Uhřice u kyjova živelná katastrofa, (velmi podobná která se stala v roce 2009 na trati č. 326 Hostašovice - Nový Jičín hor. n.) kde se místní potok během pár minut změnil v ohromnou dravou řeku který přesunul 4 km dráhy mimo těleso a samotné těleso značně poškodil. Již tehdy se uvažovalo o zrušení dráhy ale nakonec přes velké protesty místních podniků a obcí byla opravena a provoz byl po 4 měsících obnoven. V 90. letech byl postupně sestavován nevyhovující jízdní řád, který vedl ke seškrtání vlakú až po omezení jen v pracovní dny až k úplnému zastavení dopravy dne 22.5  1998. Setrvala jen silná nákladní doprava ropy z Uhřic a občasná vozba z místních podniků ve  Ždánicích. V roce 2003 byl ukončen provoz šroubárny ve Ždánicích,  po té byl úsek Uhřice u Kyjova - Ždánice v roce 2006 pro velký nezájem zrušen a snesen ke konci roku 2010. Vozba ropy z Uhřic postupně skomírala až byla ukončena v roce 2007.

V roce 2010 bylo zahájeno správní řízení ve věci zrušení zbytku dráhy dosud s nejasným výsledkem...

Technický stav dráhy v současnosti vč. mostů a propustků

Kontrolní pochůzka byla uskutečněna v řijnu. Lze ji rozdělit na dva úseky: Uhřice - Klobouky a Klobouky - Čejč.

Poslední velká oprava dráhy byla provedena v roce 1985.

Úsek Uhřice u Kyjova - Klobouky u Brna

Dráha končí v km 16,75 zábranou cca 300 m za stanicí. Stanice Uhřice u Kyjova je 3 kolejnou stanicí,z toho jedna staniční kolej NENÍ provozována SŽDC. Kolejnice jsou upevněny na dřevěných pražcích a vyhýbky na ocelových pražcích. Ve stanici se nachází snesená přečerpávací stanice ropy určená k přečerpávání ropy z vrtů do cisternových vagónů. V současnosti jsou vrty napojeny na blízký ropovod Družba. Ve stanici se také nachází železniční přejezd zabezpečen světelnou signalizací bez závor. Jeho funkčnost nelze ověřit, ikdyž skříň s VUD je dostatečně zabezpečena. Nádráží je majetkem SŽDC.

Použité kolejnice na tomto úseku jsou typu "A" a "S49", pocházejí z let 1960 až 1964 a jsou v poměrně DOBRÉM stavu po celé délce tohoto úseku.(v obloucích jsou minimálně opotřebeny). Kolejnice jsou v celé délce dráhy upevněny na dřevěných pražcích. Na tomto úseku se nachází 2 dřevo-ocelové mosty v přijatelném stavu přes místní potoky a 4 kamenné propustky, které nejeví  známky prasklin. Na tomto úseku se nachází 4 velmi krátké úseky zatopené zeminou z polí v rozmezí 5 až 60m. Akutně je zde na výměňu cca okolo 20 až 60 pražců, je zde zapotřebí také doplnit chybějící "vrtule", kde je jejich absence větší a nepravidelná a prozatím by něměla ohrožovat případný provoz na tomto úseku. Max. traťová rychlost je 40 km/h. Je zde poměrně velké stoupán í / klesání. V současnosti pro její tech. stav jen max. rychlost 20 km/h. Na tomto úseku se nenachází žádná obec ani město, nachází se zde pouze zrušené polní zastávky Bohumilice a Dambořice. Stanici Uhřice u Kyjova je nejblíže obec Násedlovice a Žarošice (cca 2,5 km), obec Uhřice u Kyjova cca 5 km od stanice. Ve stanici je možný bezproblémový přestup na autobus, který jede v relaci Násedlovice - Dambořice. Násedlovice by měli možná zájem o vlaky do Uhřic.

Délka tohoto úseku je 7,75 km (od km 16,75 do km 9,0). Není zde žádné traťové zabezpečení. Kolejnice jsou spojeny šroubovými spoji. Vlaky jezdí do Uhřic z Klobouků úvratí. Před nádražím Klobouky u Brna v km 9,5 se nachází železniční přejezd na silnici l. třídy / č.380: Brno - Hodonín, který je zabezpečen světelnou signalizací bez závor. Tento přejezd by měl být funkční, díky dobře zabezpečené skříni s VUD (dveře byly zavařeny do rámu), chybí pouze na jedné straně přejezdu drátovody ke styku v kojeji.

Nelze zaručit existenci tohoto úseku, vzhledem k tomu, že se zde "nic nenachází" a vzhledem k nejasnému stanovisku MND Hodonín, ohledně obnovení cisternové vozby ropy z Uhřic....

Úsek Klobouky u Brna - Čejč

Stanice Klobouky u Brna je v současnosti "hlavní"  tříkolejnou stanicí a nejbolavějším místem na této trati. Zhruba od km 8,6 do km 9,2 je trať zatopena takovou silnou vrstvou bahna z polí, že nelze ani rozeznat kde jsou pražce, nejsou zde vidět ani šrouby. Jsou zde 2 nástupiště. Pozemky pod dráhou a nadráží je majetkem ČD.

1. staniční kolej je upevněna na dřevěných pražcích včetně staničních vyhýbek. 2. staniční kolej je na dřevěných pražcích a častečně i na betonových pražcích. 3. staniční kolej je celá na pražcích ocelových. Koncová vyhýbka, která je na konci stanice, slouží k výměně lokomotiv, je na pražcích ocelových. Za touto vyhýbkou je cca 35 m kolejí a pak je konec dráhy. Na zastávce Krumvíř se nachází vedlejší traťová kolej, která je úředně zrušena. V obci Krumvíř se nachází 2 nezabezpečené silniční přejezdy. V obci Terezín se nachází  silniční přejezd zabezpečen světelnou signalizací bez závor. Na tomto úseku se nachází 3 mosty, 2 dřevo-ocelové mosty v přijatelném stavu a 1 ocelový most v dobrém stavu a 4 kamenné propustky  z toho jsou 3 propustky dobré a 1 propustek je v horní části prasklý. Kolejnice na tomto úseku jsou typu "S49" a pocházejí z let 1920 až 1922. Kolejnice na tomto úseku jsou poměrně v dobrém stavu ale je nutné v obloucích některé kolejnice vyměnit, neboť jsou již silně opotřebené. Mezi km 4 až 6 se trať na 2 místech mírně propadá. U obce Terezín se nachází krátký úsek ,kde jsou kolejnice spojeny svárovým spojem, jinak jsou kolejnice taktéž spojeny šroubovými spoji. Absence "vrtulí" na tomto úseku není nijak dramatická. Chybí většinou u silničních přejezdů.

Dráha začíná v km 1,280 vjezdovým návěstidlem. Kromě vjezdového návěstidla v km 1,280 se zde nenachází žádné traťové zabezpečení. Obnovení osobní dopravy je prozatím plánováno až na rok 2013 vzhledem k údajné nesjízdnosti stanice Klobouky u Brna...

Po celé délce dráhy bude zapotřebí, na některých místech dosypat štěrk...

Na závěr...

V současnosti  byl opraven silniční přejezd v Uhřicích. Údajně je stanice Klobouky u Brna nesjízdná vzhledem z obavy propadnutí vlaku do kolejiště (vč. muvky). Dle poslední informace stojí MND Hodonín za zachování dráhy ale nechtějí ji vlastnit ani koupit a jsou ochotni se i finančně podílet na provozu dráhy v případě že ji získá sdružení obce Terezín.

 

 

Zpět
TOPlist