Ždánice - smutné jaro 2010
19.05.2010 14:23Jaro roku 2010 se zapíše do historie Ždánické trati jako to nejsmutnější. Její smutný osud se začal pomalu ale jistě naplňovat již v roce 1998 kdy byla zastavena osobní doprava (+22.05.1998). Tehdy ještě nikdo netušil jak se bude dění na trati vyvíjet dál. Nákladní doprava upadala stejně rychle jako doprava osobní až byla na jaře 2003 po ukončení provozu ždánické šroubárny definitivně ukončena. Trať bez jakékoliv dopravy začala pomalu ale jistě chátrat a vyjma několika zvláštních osobních vlaků vypravených železničními fandy nechána napospas osudu. Ze zvláštních vlaků v roce 2006 lze namátkou uvést 20.05.2006 - 830.018, 29.07.2006 - 810.223 + 010, 07.10.2006 - M240.0113 a konečně 14.10.2006 souprava ve složení T466.0007+020.142+022.005. Tento vlak byl posledním jež do Ždánic přijel. Poté následovaly již jen služební jízdy SDC s mutěnickou MUVkou.
Ortel nad tratí definitivně padl k 03.11.2006 kdy byl úsek Uhřice u Kyjova - Ždánice zrušen. Současný konec nezrušeného úseku je ohraničen v km 16,750 dřevěnou pražcovou zábranou. V tomto posmrtném stavu zůstávala Ždáňka i nadále kompletní. Změna nastala až k 25.06.2008 kdy Drážní úřad vydal rozhodnutí č.j. 2701/08 o fyzické likvidaci zrušeného úseku Uhřice u Kyjova - Ždánice. Předmětem likvidace jsou drážní objekty ve Ždánicích a Dražůvkách, dále kolejový svršek vyjma štěrkového lože, které zůstane prozatím ponecháno. To vše do 30.06.2010.
Již před tímto rozhodnutí byla přímo ve Ždánicích v lednu 2007 odstraněna budova remízy lokomotiv a přilehlých dřevěných přístřešků. Následovala likvidace zděné zastávky v Dražůvkách jež byla zbourána na jaře 2008. V září pak následuje fyzická likvidace vlečky šroubárny vyjma přejezdu, kde koleje zůstaly až do jara 2009. Po delší pauze přichází na řadu veškeré zbývající objekty ve Ždánicích. To jest objekt výpravní budovy, bytové jednotky, WC, dřevěné skladiště zboží, sklady žst. a TO. Přeměna objektů na hromady nezvhledné stavební sutě probíhaly na přelomu dubna a května 2010. Vlastní objekt výpravní budovy se likvidoval na dvě etapy, kdy 30.4 se nejdříve ubourala polovina budovy ve směru od kolejí, zbytek pak šel k zemi 03.05. Jistou zajímavostí je fakt, že v přípravách demolice výpravní budovy asistovala mutěnická MUVka MUV 69-120 s dvojicí pracovních vozíků. Z drážních objektů na zrušeném úseku tak tedy v současné době existuje již jen objekt zastávky a nákladiště v Želeticích. Po tomto kroku zbývá již odstranit pouze kolejový svršek čímž se definitivně uzavře historie více jak stoletého úseku Uhřice u Kyjova - Ždánice.
autor: Michal Boček badber.blog.cz/1005/zdanice-smutne-jaro-2010
———
Zpět